Gudstjenester og andagter

Kom til højmesse i Husumvold Kirke hver søndag kl. 10 og nyd en stund med tid til ro og nærvær. Få velsignelse og ord til eftertanke, og lad dig opløfte af fællessang, de stemningsfulde toner fra orgel og smukke sangstemmer.

Hvad er en gudstjeneste?

Der er gudstjeneste hver søndag og på helligdage. En søndagsgudstjeneste i Husumvold Kirke, også kaldet en højmesse, er vedkommende og livsnær kristendom. Den afspejler forholdet mellem Gud, det enkelte menneske og menighedens fællesskab. Men der er også gudstjeneste på ugens andre dage eks. Mindfulnessgudstjenester og Familiegudstjenester.

Lige siden Jesus døde og opstod, har kristne mødtes om søndagen. Den nuværende danske højmesse har rødder tilbage til de første kirker, men er præget af både Reformationen og af Grundtvig. Ordet gudstjeneste er et sammensat ord af ordene gud og tjeneste. Ordet har derfor en dobbelt betydning: Guds tjeneste for mennesket - og menneskets tjeneste for Gud.

Hvad er en andagt?

En andagt er en kort gudstjeneste, hvor der er salmesang, bøn og læsning, men ingen eller kun en ganske kort prædiken eller fortælling.

I Husumvold Kirke er der ofte andagten i forbindelse med vores foredragsarrangement Husumvold fredag eller når vi fejre særlige mærkedage såsom sankt hans eller Grundlovsdag.  Vores andagter kan også være musikandageter, hvor præstens ord suppleres af vores stærke sangere og organist.

Kommende gudstjenester og andagter